|
||||
Ghid acces la informatii publiceGHIDUL SOLICITANTULUI LIBERUL ACCES LA INFORMATIILE DE INTERES PUBLIC
1. INTRODUCERE Legea privind liberul acces la informaţiile de interes public, Legea nr. 544/2001, a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 633/23 octombrie 2001 şi a intrat în vigoare în luna decembrie 2001. Normele metodologice de aplicare a Legii 544/2001 au fost publicate în Monitorul Oficial al României nr. 167/8 martie 2002 şi, în conformitate cu prevederile acestora, legea a devenit pe deplin funcţională începând cu data de 8 mai 2002, fiind aplicabilă tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice, inclusiv Societăţii Complexul Energetic Hunedoara. Prin prevederile sale, legea oferă cetăţenilor posibilitatea de a solicita instituţiilor publice informaţii care privesc sau care rezultă din activităţile acestora, indiferent de suportul ori de forma sau modul de exprimare al acestora. Informaţie de interes public este considerată orice informaţie produsă sau gestionată de instituţiile sau autorităţile publice. Pot solicita informaţii de interes public persoane fizice sau juridice, de cetăţenie română sau străină. Conform legii, dreptul de acces al mijloacelor de informare în masă la informaţiile de interes public este garantat. 2. INFORMAŢIILE FURNIZATE DIN OFICIU Potrivit legii, Societatea Complexul Energetic Hunedoara furnizează următoarele categorii de informaţii de interes public:
3. CUM SE FACE O SOLICITARE DE INFORMAŢII DE INTERES PUBLIC O cerere de informaţii publice poate fi făcută pentru orice document care priveşte sau decurge din activitatea Societăţii Complexul Energetic Hunedoara. Aceasta nu înseamnă, însă, că Societatea Complexul Energetic Hunedoara va face public orice document pe care îl administrează. Pentru obţinerea altor informaţii de interes public decât cele comunicate din oficiu, vă puteţi adresa persoanei responsabile de informarea publică ale cărei date de contact le găsiţi aici . Atunci când redactaţi cererea, este de preferat să o faceţi conform formularului tip de solicitare prevăzut în Legea 544/2001 şi pe care îl puteţi obţine aici . De asemenea, este necesar să formulaţi solicitarea cât mai specific, astfel încât persoana care se ocupa de cererea dumneavoastră să poată corect identifica informaţia pe care o cereţi. Dacă doriţi, puteţi solicita răspunsul şi prin e-mail, Societatea Complexul Energetic Hunedoara dispune de infrastructura informatică necesară şi va da răspunsul prin e-mail dacă documentele solicitate de dvs. sunt deja disponibile în format electronic. 4. ACCESUL LA INFORMATIILE PUBLICE Accesul la informaţiile publice menţionate se poate realiza prin următoarele mijloace:
Legea instituie în sarcina tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice, implicit Societăţii Complexul Energetic Hunedoara, afişarea la sediu, ca modalitate minimă obligatorie de difuzare a informaţiilor de interes public comunicate din oficiu.
De asemenea, Societatea Complexul Energetic Hunedoara are obligaţia să se asigure că informaţiile de interes public comunicate din oficiu pot fi găsite pe site-ul oficial al Societăţii.
5. PERIOADE DE RĂSPUNS
Procedura prevăzută de lege, pentru soluţionarea cererilor scrise privind comunicarea unor informaţii publice, obligă Societatea Complexul Energetic Hunedoara să răspundă în scris solicitantului în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării.
În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile. Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se motivează şi se comunica în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor. Legea prevede o situaţie particulară a solicitării verbale, impunând tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice, implicit şi Societăţii Complexul Energetic Hunedoara, ca informaţiile de interes public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă să fie comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore. 6. RECLAMAŢII
Dacă nu aţi primit un răspuns la cererea de informaţii ori dacă vă consideraţi lezat în dreptul dvs. privind accesul la informaţiile de interes public prin aceea că răspunsul pe care l-aţi primit nu este în concordanţă cu solicitarea dvs., puteţi adresa o reclamaţie administrativă. Această reclamaţie se face către directorul general al Societăţii Complexul Energetic Hunedoara, după modelul pe care îl găsiţi pe pagina de Internet a Societăţii Complexul Energetic Hunedoara şi se face în termen de 30 de zile de la comunicarea răspunsului negativ al Societăţii Complexul Energetic Hunedoara.
Se consideră un răspuns negativ şi faptul ca Societatea Complexul Energetic Hunedoara nu v-a răspuns în termenul legal stabilit. Reclamaţia se înregistrează la Registratura Societăţii Complexului Energetic Hunedoara. În cazul în care reclamaţia dv. este considerată întemeiată, veţi primi un răspuns în termen de 15 zile de la depunerea ei. Acest răspuns trebuie să conţină informaţiile solicitate iniţial şi menţionarea sancţiunii disciplinare care a fost luată împotriva funcţionarului Societăţii Complexului Energetic Hunedoara care s-a făcut vinovat de această situaţie. 7. CUM ŞI ÎN CE CAZ VĂ PUTEŢI ADRESA JUSTIŢIEI În cazul în care consideraţi că dreptul dvs. la liberul acces la informaţie v-a fost lezat de Societatea Complexul Energetic Hunedoara, vă puteţi adresa justiţiei după ce primiţi răspunsul la reclamaţia administrativă.
Plângerea trebuie depusă la secţia de contencios administrativ a Tribunalului Petroşani. Depunerea plângerii trebuie făcută în termen de 30 de zile de la expirarea termenului legal de primire a răspunsului la reclamaţia administrativă. În acest caz, instanţa poate obliga Societatea Complexul Energetic Hunedoara să vă furnizeze datele de interes public solicitate şi să vă plătească daune morale şi/sau patrimoniale. Dacă sunteţi nemulţumit şi de hotărârea instanţei, aceasta poate fi atacată prin recurs la Curtea de Apel. Decizia Curţii de Apel rămâne definitivă şi irevocabilă.
Atât acţiunea depusă la prima instanţă, cât şi recursul de la Curtea de Apel sunt scutite de plata taxei de timbru. |
Login |
|||